Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

LinkStep

LinkStep jobbar för att fler människor ska komma ut i arbetslivet. LinkStep drivs av Stångåstaden och finansieras av Linköpings kommun.

För dig som söker jobb

Genom att registrera dig som deltagare hos LinkStep får du hjälp att söka jobb. Du får även:

  • coachsamtal
  • information om arbetsmarknaden och olika utbildningsvägar
  • föreläsningar och workshops
  • språkcafé
  • studiebesök på företag och utbildningar
  • inbjudan till rekryteringsträffar med mera

Sedan starten hösten 2018 har LinkStep hittills hjälpt över 250 personer till egenförsörjning. Låter detta som något för dig? För att registrera dig hos oss ska du vara 20–60 år, boende i Linköpings kommun och vara arbetslös.

Linkstep-modellen, klicka på bilden för att se den i större storlek.

Har du ett företag och letar efter nya medarbetare?

Vi samarbetar gärna tillsammans med dig och ditt företag. LinkStep-modellen skapar vägar till egenförsörjning genom att arbeta individbaserat och anpassat efter individens behov. Därmed lär vi känna våra deltagare, deras kompetenser och möjligheter, och kan därför ge både snabba och goda rekommendationer. Var med och arbeta för ökad trygghet, välmående och inkludering i våra bostadsområden genom ökad sysselsättning. Hör av dig till oss nästa gång du ska anställa. Vi samarbetar även med näringsliv, ideella organisationer och utbildningsanordnare

Så tog Norlandia hjälp av LinkStep

Robert Szasz är Regional verksamhetschef på Norlandia och har arbetat med LinkStep för att hitta lämpliga personer till äldreomsorgen.

Varför valde du att vända dig till LinkStep?
– Jag upplever att LinkStep gör ett gediget förarbete av kandidater och genuint matchar potentiella medarbetare med omsorg och eftertanke. I korta och summerande drag: LinkStep överträffar ständigt min förväntan.

Hur har det fungerat att arbeta tillsammans med LinkStep när det gäller rekrytering av ny personal?
– LinkStep har föreslagit kandidater med högt engagemang men emellanåt låg arbetslivserfarenhet. Dessa individer hade vid en sedvanlig rekrytering kanske ej lyckats komma hela vägen till en intervju. Det däremot LinkStep noterat i sin matchning är engagemanget till yrket vilket också gjort att vi fått individer som genuint brunnit för att säkra en god äldreomsorg och således har kandidater från LinkStep lett till timanställningar som i sin tur landat i reguljära anställningar. Hittills, under de förgångna åren, finns det enligt min mening inget annat än positivt att säga om samarbetet med LinkStep.

Vad har samarbetet med LinkStep lett till för effekter och resultat hos er på Norlandia?
– Det har lett till att flera medarbetare har fått reguljära anställningar. Under mer utmanande lägen har jag även valt att kontakta LinkStep för att förenkla rekryteringsprocesserna, något som visat sig vara gynnsamt då LinkStep med omgående verkan levererat attraktiva medarbetare som vi kunnat ta in för egna intervjuer och därefter anställa.

Om LinkStep

LinkStep drivs och ägs av AB Stångåstaden och finansieras av Linköpings kommun. LinkStep har funnits sedan slutet 2018 och har sedan start tagit fram och etablerat en modell där huvudmålet är egenförsörjning genom arbete, eget företagande, arbetsmarknadsutbildning eller studier som är CSN-berättigade. Som huvudmål har LinkStep att få ut minst 50 inskrivna deltagare i långsiktig egenförsörjning per år och att alla deltagare ska ha kommit närmare arbetsmarknaden. Vi arbetar även för att minska avståndet mellan arbetssökande och företag och verka för en mer hållbar kompetensförsörjning.

Kontaktpersoner

Frida Svensson
Verksamhetsansvarig LinkStep
Yasameen Alqutbi
Kompetenskoordinator
Benny Sjögren
Kompetenskoordinator