Stångåstaden är Årets employer branding-företag

Utmärkelsen delades ut på en gala i samband med Sveriges största arbetsgivarevenemang, Universum Awards, i Stockholm på onsdagskvällen. Undersöknings- och konsultbolaget Universum delar varje år ut priset till företag och organisationer som sticker ut från mängden genom sitt engagemang i arbetsgivarfrågor.

– Det är verkligen roligt att få ett nationellt pris för vårt arbete som handlar om att bli en attraktiv arbetsgivare. Utmärkelsen är ett kvitto på att vi är ett företag som erbjuder spännande karriär- och utvecklingsmöjligheter och att vi vågar utmana och tänka nytt, säger Stångåstadens VD Fredrik Törnqvist.

Stångåstaden deltar i Universums mätningar för att få input till hur medarbetare uppfattar företaget som arbetsplats och arbetsgivare. Ett viktigt syfte är också att få studenter att stanna kvar i regionen när de ska in i yrkeslivet. Stångåstadens talangförsörjning är bred trots att företaget är en regional aktör med lokal verksamhet, och rekryteringen sker från hela Sverige.

– Det viktiga för oss är att jobba långsiktigt och inifrån med vår kultur, för att skapa en bra arbetsplats och en trovärdighet i vårt employer branding-arbete. Det här priset riktas till alla medarbetare på Stångåstaden, det är kraften och viljan hos oss alla som gör att vi fortsätter att utvecklas, växer och når resultat, säger Fredrik Törnqvist.

Universums motivering till priset:
”Detta företag har en mycket lång tradition i frågorna och har genom detta arbete uppnått mycket starka och tydliga positioner. Både marknads- och HR-avdelningen är engagerade i frågorna och i spetsen så går någonting så unikt som en engagerad Vd. Företaget har lagt en stor vikt vid att visa på den bredd och det djup av möjligheter som finns för unga människor inom företaget och gjort detta på ett tydligt och trovärdigt sätt. Juryn vill därför utnämna Stångåstaden till Årets employer branding företag 2018”.

De nominerade till priset var, förutom Stångåstaden: Arbetsförmedlingen, Bravida, Husqvarna Group, Scandic Hotels, Skanska, Skellefteå Kraft, Trafikverket och Vattenfall.

Fredrik Törnqvist, VD Stångåstaden, telefon 072-574 96 60

Heidi Berger, Marknadschef Stångåstaden, telefon 072-254 30 52