Årets Audition ger sommarjobb till många av stadens unga

Nu inleds rekryteringsprocessen till Stångåstadens semestervikariat och sommarjobb. Även i år kommer bostadsbolaget att bidra till ökad sysselsättning i regionen genom att erbjuda många ungdomar i Linköping ett första steg in i arbetslivet. Om en månad, den 3 mars, går Audition 2018 av stapeln i Kårhuset Kollektivet.

Under flera år har Stångåstaden strävat efter att vara en aktiv samhällsaktör inom ramen för sitt hållbarhetsarbete. Det betyder bland annat att vara en arbetsgivare som både kan attrahera och behålla engagerade medarbetare som kan utveckla branschen och visa vägen på olika sätt. Synen på medarbetarskapet är centralt i Stångåstadens företagskultur.

– För oss är Audition ett win-win-koncept. Samtidigt som vi gör en samhällsnytta genom att erbjuda arbetstillfällen, hittar vi unga talanger som kan hjälpa oss att ligga steget före. Ofta kan vi vaska fram guldkorn bland de sökande som kanske inte har det perfekta CV:t men som har den perfekta personligheten för just oss, säger Malin Wettre, HR-chef på Stångåstaden.

Det finns två typer av tjänster att söka: semestervikariat på Stångåstaden och sommarjobb hos företagets entreprenörer. Semestervikarietjänsterna hos Stångåstaden/Studentbostäder kan sökas av ungdomar som fyllt 20 år. Det finns möjlighet att få vikariatet förlängt efter sommaren, till exempel som extrajobb under studietiden. Sommarjobben är placerade hos de entreprenörer som sköter den inre och yttre skötseln i Stångåstadens bostadsområden. Sökande till dessa tjänster får vara mellan 17-19 år.

– Ett sommarjobb kan ge så mycket. En extra behövlig lön att spendera eller spara. Erfarenheter och kunskaper. Och kanske det viktigaste av allt: nätverk och viktiga relationer att ta med sig vidare in i yrkeslivet, säger Malin Wettre.

Fakta audition 2018
I år kommer det bli möjligt att föranmäla sig till sin intervju den 3 mars, men det går också att komma på drop-in.

Tid: Lördag 3 mars klockan 10-15 Plats: Kårhuset Kollektivet i Linköping.

Det går att anmäla sig till en kort intervjutid två veckor i förväg på stangastaden.se. Under intervjun får den sökande berätta om sig själv, och lyfta sådant som kanske inte syns i CV:t. Om sökanden gör ett gott intryck under intervjun och verkar passa någon av de lediga tjänster får hen en guldbiljett, och har gått vidare i rekryteringsprocessen. Därefter skickar de som fått guldbiljett sitt CV och personliga presentation till Stångåstaden. Efter det bokas eventuellt en andra intervju som förhoppningsvis leder till ett sommarjobb. Alla sökande, även de som inte går vidare till rekrytering, kommer att få besked via mejl när rekryteringsprocessen är slutförd.

Mer information och kontakt
Malin Wettre, HR-chef: telefon 013 20 86 61