Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Framtidens kundmöte, AI och möjligheten att påverka

Jobba hos oss

Hon har varit i fastighetsbranschen i hela sitt liv och beskriver sitt jobb lite som att spela schack. Vi tar pulsen på Maria Garmert, ny förvaltningschef på Stångåstaden för att få hennes syn på framtidens kundmöte, utmaningar och möjligheter i branschen och varför hon valde Stångåstaden.

Maria Garmert, förvaltningschef på Stångåstaden
Maria Garmert, förvaltningschef på Stångåstaden

Berätta om hur du hamnade på Stångåstaden

Jag kommer närmast från Rikshem, men har jobbat inom branschen i hela mitt yrkesliv, bland annat 15 år på Riksbyggen. Tack vare att jag gillar att driva saker framåt och testa nytt så har jag hunnit med en hel del olika roller, till exempel som ekonom, säljare, marknadsområdeschef och nu senast fastighetschef. Just Stångåstaden är ett av de företag som jag verkligen haft på min yrkesmässiga ”bucket list”, så det känns väldigt roligt att jag nu är här. Självklart lockade själva tjänsten som förvaltningschef, men jag lockades också av företagets goda rykte om att ligga i framkant och driva branschutveckling.

Vad gör du på jobbet?

Kort sagt jobbar jag med att våra kunder ska ha det bra i sina boenden och med att utveckla våra olika boendeformer. Till min hjälp har jag ett antal chefer, som våra distriktschefer, chef för förvaltningsutveckling, kundtjänstchef, chefen för Bobutiken och vår trygghet- och säkerhetschef. Dessutom medverkar jag i olika styrgrupper för stadsdelsutveckling, utveckling av boendeapp och andra system med syfte att underlätta och skapa ett bättre boende för våra kunder. Jag lägger dessutom mycket tid på omvärldsbevakning för att snappa upp möjligheter och trender kring framtidens kundmöte.

Vilka är de största utmaningarna för branschen framåt?

Den största utmaningen är helt klart att identifiera framtidens kundmöte och den fortsatta digitaliseringsresan. Man kan säga att det är affärsvärldens motsvarighet till att spela schack; den som bäst kan förutse kundens nästa drag är den som vinner.

Givetvis kommer AI in här också och med tanke på hur snabbt utvecklingen går vågar jag påstå att kunden själv ännu inte vet vad hen kommer att ha för behov framåt och därför inte själv vet sitt nästa ”drag”. Det gör såklart det hela ännu mer svårläst och spännande.

En annan utmaning är hur vi kan använda AI på bästa sätt för att skapa det optimala kundmötet. Hur kan vi vara proaktiva och personliga trots att vi har 18 000 lägenheter med helt olika individer i?

Eftersom befolkningen blir allt äldre behöver vi också titta på hur vi kan utveckla vårt seniorkoncept ytterligare för att fler ska kunna bo kvar längre. Samtidigt har vi ränteläget och läget i världen i stort som gör att flyttkedjan just nu står i stort sett stilla.

Till sist, vad är det bästa med ditt jobb?

Möjligheten att påverka, helt klart. Eftersom så många som var femte linköpingsbo bor hos Stångåstaden har vi ett stort ansvar, men även riktigt spännande möjligheter. Jag är väldigt stolt över att få vara med och påverka framtidens Linköping och det skapar ett engagemang som gör uppgiften större än att ”bara” ha ett jobb.