Visit Linköping & Co gör gästspel som krögare i Wärdshuset, Gamla Linköping

Gamla Linköping är ett välbesökt turistmål under sommaren och besökare njuter av museimiljöerna, butiker och värdesätter att det finns en variation av caféer och restauranger i området. För att tillgodose det behovet kommer Stångåstadens dotterbolag Kulturfastigheter, som äger fastigheterna i Gamla Linköping, att under sommaren samarbeta med Visit Linköping & Co som går in och driver restaurangen i Wärdshuset. Besökare välkomnas till Wärdshuset i samband med nationaldagsfirandet i Gamla Linköping den 6 juni.

Entré till Wärdshuset, Gamla Linköping

Therese Lindh, vd på Kulturfastigheter är glad över den tillfälliga lösningen tillsammans med Visit Linköping & Co.

– Maten är en viktig del i upplevelsen av ett besöksmål och vi ser därför detta samarbete som en tillfällig men viktig lösning för att kunna erbjuda besökarna vällagad mat under tiden som vi fortsatt söker efter en krögare som vill driva Wärdshuset på lång sikt. Vår förhoppning är kunna presentera en ny krögare under hösten. Fram till dess hoppas vi på en härlig sommar med många besökare säger Therese Lindh.

Visit Linköping & Co är redan idag involverade i att utveckla och marknadsföra Gamla Linköping som besöksmål, så när frågan kom från Kulturfastigheter kändes svaret självklart.

– Gamla Linköping är en unik plats och ett jätteviktigt besöksmål för Linköping som destination. Att som kommunal aktör bidra till besöksmålet genom att temporärt driva Wärdshuset under sommaren känns viktigt. Vi är trygga i att vi kommer att kunna erbjuda en bra produkt och vi ser oss som en brygga tills en ny krögare kommer in, säger Johan Malmberg, vd på Visit Linköping & Co.

I Gamla Linköping är arbetet i full gång inför sommarens högsäsong och Tina Karlsson From, museichef på friluftsmuseet gläds åt att Wärdshuset håller öppet i sommar.

– Vi är väldigt glada över att restaurangen öppnar igen och kan ge våra besökare möjlighet till god mat i den unika historiska miljö som Wärdshuset erbjuder. Vi ser fram emot att samarbeta med Visit Linköping & Co säger museichef Tina Karlsson From.

För mer information, kontakta:

Theresé Lindh, vd Kulturfastigheter, telefon 0724-59 07 59

Johan Malmberg, vd Visit Linköping & Co, telefon 0703-58 51 03

Tina Karlsson From, museichef friluftsmuseet Gamla Linköping, telefon 0767-92 30 64