Stångåstaden köper kvarter i Ebbepark och bygger fler bostäder

Avtalet mellan Stångåstaden och systerbolaget Sankt Kors är undertecknat - Stångåstaden köper kvarteret Labbet i stadsdelen Ebbarpark. Köpet innebär att Stångåstaden kommer bygga ytterligare cirka 125–150 bostäder samt några lokaler i området. I och med köpet kommer Stångåstaden totalt att bygga över 1000 bostäder i stadsdelen.

Stångåstaden kommer totalt att bygga över 1000 bostäder i Ebbeparks olika kvarter.

Övertagandet av kvarteret ger Stångåstaden möjligheter att fortsätta satsa i Ebbepark. Dessutom tillskapas fler bostäder till området än ursprungsplanen.

–          Stångåstaden står starkt finansiellt och det här förvärvet innebär att vi kan fortsätta vara offensiva i att bygga fler bostäder i Linköping, När vi för 10 år sedan startade arbetet med Ebbepark tillsammans med Sankt Kors planerade vi för ca 500 bostäder. Nu ligger vår prognos på drygt 1000 bostäder när vi är klara med området om några år, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Planen är att Stångåstaden tar över fastigheterna vid årsskiftet men redan nu påbörjas arbetet med en överlämning mellan Stångåstaden och Sankt Kors.

–          Vi kommer tillsammans att jobba för att hitta bra lösningar för befintliga hyresgäster i området, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Totalt kommer kvarteret Labbet att innehålla ca 8 000 m² lokaler samt ca 325–400 bostäder när det är helt färdigt. Redan nu har drygt 400 hushåll flyttat in i området och uthyrning pågår bland annat av seniorbostäder. Fler än 80 företag har etablerat sig i stadsdelen, det finns bland annat livsmedelsbutik, restauranger, gym och kontorshotell.

Sammanfattning av affären:

• Från början var avsikten av att bygga totalt 40 000 m² (BTA, bruttototalarea) i kvarteret Labbet. Hälften skulle bli bostäder (Stångåstaden) och hälften lokaler (Sankt Kors).
  • Stångåstadens ca 20,000 m² bostäder (BTA) motsvarade ungefär 200–250 lägenheter.
  • Nu görs detaljplanen om för att möjliggöra fler bostäder, förändringen kan ge ca 125–150 fler lägenheter än i den ursprungliga planen. En del nya lokaler behöver byggas, det planeras exempelvis för en ny vårdcentral.
  • Priset för hela förvärvet, inkl. byggrätter och befintliga byggnader, är ca 125 mkr.
  • Planarbete pågår, preliminärt vinner planen laga kraft våren 2024.
  • Preliminär tidplan för byggnation är 2024–2030.

Theresé Lindh
Affärsområdeschef Lokaler