Stångåstaden en av landets mest attraktiva arbetsplatser – 2022

När Great Place to Work idag offentliggjorde sin lista över Sveriges bästa arbetsplatser stod det klart att Stångåstaden, Linköpings största bostadsbolag, fortsatt är med i toppen av de mest attraktiva arbetsplatserna i landet.

Great Place To Work bygger sin ranking dels genom medarbetarundersökningar, dels genom att titta på hur företag motiverar, inspirerar och tar hand om sina anställda. Stångåstaden jämförs med övriga medelstora företag i landet. Undersökningen visar att 94% av Stångåstadens medarbetare tycker att de jobbar på en mycket bra arbetsplats. Stångåstaden hamnar på plats 7 på listan över de mest attraktiva arbetsplatserna bland medelstora bolag i Sverige.

–          Vi är ett värderingsstyrt företag där medarbetaren ges ett stort ansvar. Det gläder oss att se att våra medarbetare uppskattar det arbetssättet och återigen ger oss ett högt betyg. Vi har en stark arbetsplatskultur och den har varit extra värdefull att luta sig emot då omvärlden under de senaste två åren har krävt snabba anpassningar. Vår värdegrund uppmuntrar oss att tänka nytt, att utmana både oss själva och våra arbetssätt. Vi är övertygade om att det en viktig del i att vi trots en pandemi har lyckats hålla engagemanget uppe internt och kunnat fortsätta erbjuda kunderna en bra och professionell service, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Bakom det höga engagemanget ligger många års arbete med värderingar, kultur och medarbetarinflytande.

–          Det är härligt att se att våra medarbetare trivs så bra hos oss. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare och vi har en hög ambition. Vi vill ha en engagerad, välmående och högpresterande organisation. Därför arbetar vi aktivt, systematiskt och transparent med vår arbetsplatskultur. Kulturen förändras i takt med de individer som arbetar med oss, det är deras engagemang och vilja att lyckas som gör att vi över tid stärker och tillsammans utvecklar vår arbetsplatskultur, säger Malin Wettre HR-chef på Stångåstaden.

Några resultat ur undersökningen:

• 99% uppger att man som nyanställd blir väl mottagen.
  • 97% uppger att medarbetaren ges mycket ansvar.
  • 96% uppger att Ledare/Chefer har förståelse för att oavsiktliga misstag i arbetet kan förekomma.
  • 94% av Stångåstadens medarbetare tycker att de jobbar på en mycket bra arbetsplats.

Bakom kulisserna på Stångåstaden
På sajten ”Livet på Stångis”, berättar våra medarbetare själva om hur vardagen ser ut på Stångåstaden. Syftet med sajten är att ge potentiella och nya medarbetare en levande bild av hur det är att arbeta hos oss och visa upp hur vi är som arbetsgivare. Kolla in sajten här: livet.stangastaden.se

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, telefon 072-574 96 60
Malin Wettre, HR- och Affärsstödschef Stångåstaden, telefon 013-20 86 61