LasseMajas Deckarhus blir nytt besöksmål i Linköping

Ett avtal har tecknats på en lokal i området Gamla Linköping mellan Kulturfastigheter och LasseMajas Deckarhus i Linköping AB. Deckarhuset blir det första i sitt slag i Sverige och förhoppningen är att kunna öppna upp för besökare i början av 2023. LasseMajas deckarhus kommer att innehålla spännande, utvecklande och pedagogiska aktiviteter för hela familjen.

Theresé Lindh, vd Kulturfastigheter och Magnus T Wetterö, vd LasseMajas Deckarhus. Foto Stångåstaden

–          Det känns fantastiskt roligt och spännande att äntligen kunna etablera en helt unik besöksattraktion i Vallebys ursprungsstad Linköping. Vår ambition är att skapa en fysisk och en digital upplevelse av Valleby där man som besökare blir detektiv och löser mysterium. Vi vill skapa en upplevelse där barnfamiljer återkommande ska vilja besöka oss och där hela familjens färdigheter behövs för att lösa uppdrag, säger Magnus T Wetterö, vd på LasseMajas Deckarhus.

Intresset att etablera LasseMajas Deckarhus i Linköping har funnits sedan en tid tillbaka. Området där deckarhuset tar plats ligger i Gamla Linköping som är ett friluftsmuseum.

–          Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda LasseMajas Deckarhus en möjlighet att etablera sig i Linköping. Gamla Linköping är ett attraktivt besöksmål men LasseMajas Deckarhus kommer att stärka området ytterligare, vilket är positivt både för Linköpingsborna och tillresande turister säger Theresé Lindh, vd för Kulturfastigheter.

Fastigheterna i Gamla Linköping ägs av Kulturfastigheter Linköping AB, ett helägt dotterbolag till AB Stångåstaden medan museiverksamheten drivs av Friluftsmuseet Gamla Linköping. LasseMajas Deckarhus kommer att drivas i egen regi.

Fastigheten där verksamheten ska ta plats är ett gammalt sockerbruksmagasin från tidigt 1900-tal, som är tillbyggt 2002. Lokalen är på 1600 kvm som är fördelat på tre våningar. Tillsammans med LasseMajas Deckarhus kommer Kulturfastigheter att handla upp och anpassa lokalen så att ytorna lämpas för att lösa deckarmysterier.

För mer information, kontakta:

Theresé Lindh, vd Kulturfastigheter, telefon 0724-59 07 59

Magnus T Wetterö, vd LasseMajas Deckarhus, telefon 0725-32 21 00

Entré till sockerbruksmagasinet där LasseMajas deckarhus ska flytta in. Foto Stångåstaden