Eddan nominerat till Östergötlands arkitekturpris

Nyheter

Stångåstadens kvarter Eddan i korsningen Djurgårdsgatan-Drottninggatan i Linköping är nominerat till Östergötlands arkitekturpris. I motiveringen står bland annat att läsa att projektet har genomförts med imponerande hög byggnadskvalitet och att byggnationen förstärker karaktären av innerstad.

Kvarteret Eddan i Linköping

Platsen där Eddan ligger, vid korsningen Drottninggatan-Djurgårdsgatan, har varit allt från busstation till parkeringsplats. Våren 2020 stod kvarteret Eddan redo för inflyttning. Kvarteret består av 231 bostäder och 3400 kvm yta för kommersiella lokaler.

Motivering:

De två nya kvarteren har tillkommit genom en lång process som inleddes med parallella uppdrag om parkeringshus/bostäder 2005 och därefter ändrat innehåll och inriktning ett flertal gånger. Den nya bebyggelsen har funnit en form som stadsbyggnadsmässigt förstärker karaktären av innerstad. Två tydligt definierade bostadskvarter som gestaltats med inspiration från, och med stor hänsyn till, omgivande gator och byggnader. Projektet är inte bara väl gestaltat som stadsbyggnadsidé utan har också genomförts med imponerande hög byggnadskvalitet och fokus på kvarteren som helhet. Byggherren har på ett föredömligt sätt låtit kvalitet och långsiktighet prägla processen, bl.a. genom att ursprungsarkitekten fått medverka som rådgivare under hela byggnationen.

Om Östergötlands arkitekturpris:

Östergötlands arkitekturpris ges åt ett projekt av hög arkitektonisk kvalitet innefattande ett eller flera av följande områden: husbyggnad, stadsbyggnad, inredning, landskap och fysisk planering. Pristagare utses av en jury, bestående av fyra ledamöter utsedda av Sveriges Arkitekter Östergötlands årsmöte.

Om Eddan:

Byggherre: Stångåstaden