Ny krögare klar till Wärdshuset i Gamla Linköping

Nyheter

Det är den rutinerade östgötakrögaren Marcus Andersson som startar en ny restaurang i det anrika Wärdshuset i Gamla Linköping. Marcus är en erfaren kock och krögare som idag driver restaurang Matkultur i Mjärdevi. Wärdshuset genomgår nu en renovering och ambitionen är att kunna öppna upp portarna och ta emot gäster runt den 19 november i år.

Marcus Andersson ny krögare till Wärdshuset Gamla Linköping Foto: Stångåstaden

Wärdshuset är inrymt i två 1700-talsbyggnader i Friluftsmuseet Gamla Linköping. Fastigheten ägs och förvaltas av fastighetsbolaget Kulturfastigheter, ett dotterbolag till Stångåstaden.

– Jag är väldigt glad över att Marcus har sett potentialen i att driva restaurang i Gamla Linköping. Det är oerhört viktigt att ha en fungerande restaurang vid ett av landets mest populära museiområden och jag vet att många ser fram emot att återigen kunna besöka Wärdshuset säger Simon Helmer, vd på Kulturfastigheter.

Wärdshuset är ett stort hus med generösa ytor där det finns möjlighet att samla middagssällskap i eget rum eller matsal. Då restaurangen öppnas är tanken att erbjuda julbord till förbokade sällskap. Det kommer även finnas möjlighet att abonnera Wärdshuset för möten eller företagsaktiviteter.

– Jag vill väcka Wärdshuset till liv igen! Huset och dess utomhusmiljö har stor potential vilket ger mig flera möjligheter att växla upp och utveckla verksamheten över tid och i mitt eget tempo säger krögaren Marcus Andersson.

Marcus äger och driver idag restaurang Matkultur i Mjärdevi, den restaurangen kommer att finnas kvar och Wärdshuset i Gamla Linköping kommer att komplettera den verksamheten.

– Äntligen får vi en ny krögare i området, det är efterlängtat. Vi ser fram emot att samarbeta tillsammans med Marcus och är väldigt glada över att han öppnar ungefär samtidigt som vi bjuder besökare in till aktiviteten Tidernas jul säger museichef Tina Karlsson From.

Simon Helmér, vd Kulturfastigheter, telefon 070-244 19 34
Marcus Andersson, krögare Wärdshuset, telefon 073-345 21 54
Tina Karlsson From, museichef Friluftsmuseet Gamla Linköping, telefon 076-792 30 64

Marcus Andersson ny krögare till Wärdshuset Gamla Linköping Foto: Stångåstaden