Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Ådalagatan – ett år senare

Blogginlägg

När exceptionella händelser inträffar kommer vi ofta ihåg långt efteråt exakt var vi befann oss. Explosionen på Ådalagatan inträffade på en klämdag, fredagen den 7 juni 2019. Väldigt många var lediga men jag själv var på jobbet. Vi har en gemensam kaffepaus på förmiddagen och den här dagen satt jag och pratade med vår trygghetschef Anders och Anna på upphandling när Anders fick telefon.

Då var klockan strax efter 9. Han berättade att det precis exploderat någonting nere i city och frågade om jag hört någonting. Precis efteråt fick jag en bild skickad till min telefon från en kollega som bor i det drabbade kvarteret. Vi såg direkt att skadorna var mycket omfattande och bestämde oss för att dra igång vår krisorganisation bara några minuter efter att händelsen inträffat. Därefter ringde vi in ett stort antal medarbetare eftersom många var lediga. De första dygnen hade vi 55 personer dedikerade att enbart jobba med Ådalagatan.

Mycket av det initiala arbetet gick ut på att skaffa sig en bild av vad som hänt, etablera en stab på vårt huvudkontor och även etablera en platsorganisation på Ådalagatan. Vi öppnade upp en samlingsplats för de som drabbats i en intilliggande fastighet där man kunde få svar på frågor, samtalsstöd, träffa försäkringsbolag och få något att äta och dricka.

Många boende lämnade sina bostäder och sprang ut efter att bomben exploderat. Polisen spärrade av hela området med alla 131 lägenheterna vi har på Ådalagatan vilket gjorde att ingen fick komma in och hämta sina tillhörigheter. Många fick till exempel inte med sig sin plånbok och mobiltelefon och kunde sedan inte hämta dem. Det var förstås även ett enormt behov av information från alla boende om vad som skulle hända, var de skulle ta vägen och var de skulle bo när deras hem blivit avspärrat. En stor uppgift i krishanteringen var därför att lösa evakueringsfrågan. Det är ingenting vi som fastighetsägare formellt är skyldiga att göra men vi bestämde oss tidigt för att göra allt i vår makt för att lösa boendesituationen för de som drabbats.

Arbetet med att städa, sanera, laga fönster och renovera mer omfattande skador har pågått sedan dag ett och pågår fortfarande i den mest skadade fastigheten på Ådalagatan 1 och 3. Planen är att allt ska vara klart till i oktober. Totalt har vi fått skador för över 70 mkr. Merparten kommer vi att få ersättning för via vår försäkring.

Vi har fått många frågor om hur vi hanterade krisen och även många positiva omdömen. För att få de boendes perspektiv på händelsen och lära oss vad vi kan göra bättre har vi nyligen genomfört en stor kundundersökning där alla som drabbats på Ådalagatan har fått möjlighet att lämna synpunkter. Resultatet är väldigt glädjande och lärorikt att gå igenom. På en generell fråga om hur Stångåstaden hanterat krisen tycker 94% av de som svarat av vi gjort det bra. Även vårt bemötande och vår kommunikation är över 90% nöjda med. Den svåra evakueringsfrågan tycker 88% att vi hanterade på bästa möjliga sätt under rådande omständigheter. Förtroendet för Stångåstaden har också ökat rejält genom krishanteringen. Materialet är omfattande och vi kommer att gå igenom alla svar och dra nytta av tips vi fått på saker som kan göras ännu bättre nästa gång.

Vad tar jag själv med mig ett år efter explosionen? En fin sak är hur samhället slöt upp och hur mängder av företag och privatpersoner hörde av sig och erbjöd att hjälpa till med allt från mat och dryck till evakueringsbostäder. En annan sak jag tar med mig är det fantastiska engagemanget som finns i bolaget där nästan varenda medarbetare på Stångåstaden var med och hjälpte till på något sätt. Jag fick en fråga från media i slutet av den första dagen om vi snart skulle gå hem. Då kändes det väldigt bra att kunna svara att vi kommer att vara kvar och jobba så länge det behövs och tills alla som drabbats har någonstans att bo i natt.

En viktig lärdom kring krishantering är att man måste öva och ha en systematik för att vara förberedd. Det som fungerar till vardags kommer även att fungera i en kris. Jag skulle avslutningsvis vilja säga att det är ett mirakel att ingen blev allvarligt skadad. Alla som var på plats de första timmarna och såg skadorna förstår vad jag menar. Och jag hoppas vi slipper uppleva någonting likande igen.

Fredrik Törnqvist

VD, AB Stångåstaden

Twitter: @f_tornqvist

LinkedIn: Fredrik Törnqvist

Bilder