Nöjda medarbetare leder till nöjda kunder

Stångåstaden behåller sin ställning som en av landets tio mest attraktiva arbetsplatser. Det visar Great Place to Works årliga jämförelse av såväl företagskultur som medarbetarnöjdhet. Tidigare i år mottog Stångåstaden Kundkristallen för högsta kundnöjdhet i AktivBos kundundersökning. Båda utmärkelserna är ett kvitto på att det finns ett tydligt samband mellan nöjda medarbetare och nöjda kunder.

Stolta medarbetare från AB Stångåstaden på plats för att ta emot priset som en av Sveriges bästa arbetsplatser 2018

– Det känns väldigt bra att vi får så fint betyg både av våra medarbetare och våra kunder. Jag är övertygad om att vårt arbete med värderingar och företagskultur och våra medarbetares arbetsglädje och engagemang är direkt kopplad till Stångåstadens höga kundnöjdhet, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Under torsdagskvällen delade organisationen Great place to work ut pris till Sveriges bästa arbetsplatser 2018, enligt de anställda själva. Rankingen görs dels genom medarbetarundersökningar och dels genom att titta på hur företag motiverar, inspirerar och tar hand om sina anställda. Sammantaget innebär årets resultat en höjning jämfört med föregående år. Hela 97 procent av medarbetarna på Stångåstaden kan rekommendera sin arbetsgivare, och 98 procent upplever att de har en mycket bra arbetsplats. Totalt placerar sig Stångåstadens på en nionde plats över Sveriges mest attraktiva arbetsplatser bland medelstora företag.

– Vi har hittat ett framgångsrikt sätt att arbeta som vi tror på och som vi ser ger resultat, både för kunder och medarbetare. Vi är stolta över att ha kommit dit vi är idag men vi inser att vi inte kan luta oss tillbaka och vara nöjda, säger Malin Wettre, HR-chef på Stångåstaden.

Stångåstaden har en ambition att arbeta långsiktigt med att utveckla företagskultur, ledarskap och delaktighet för att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare. Under året genomförs ett tolv månader långt engagemangsprogram som syftar till att är att utveckla ledarskap, målstyrning och gemensamma prestationer genom ett ökat engagemang och delaktighet.

Fredrik Törnqvist, VD Stångåstaden, telefon 072 574 96 60
Malin Wettre, HR-chef Stångåstaden, telefon 072 532 3138

Great Place to Work® hjälper organisationer inom alla branscher och av alla storlekar att utvärdera och utveckla sin arbetsplatskultur. De som av sina egna medarbetare rankas allra högst i medarbetarundersökningarna lyfts fram på listor över de bästa arbetsplatserna, och erhåller kvalitetsutmärkelsen Sveriges Bästa Arbetsplatser.