Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Kundundersökningen visar att hyresgästerna trivs och känner sig trygga

Aktuellt

Stångåstaden genomför årligen en kundundersökning där hälften av hyresgästerna får möjlighet att tycka till om vår service, sitt boende och den upplevda tryggheten i huset och i området. När höstens kundundersökning nu har analyserats står det klart att man trivs i sitt hem och de allra flesta upplever hemmet som en trygg plats.

Vi jobbar hårt för att ge våra kunder professionell service.

säger vd, Fredrik Törnqvist.

Siffror från kundundersökningen visualiserade i en film.

– Återigen är Stångåstaden i topp bland Sveriges större bostadsbolag när det gäller service och kvalitet. Genom ett gediget och målfokuserat arbete ligger vi stabilt i toppskiktet i branschen vilket känns jättebra. Våra medarbetare jobbar hela tiden hårt för att ge alla våra kunder en bra och professionell service, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Goda betyg för boendet, allmänna utrymmen och utemiljön

Service- och Produktindex, det vill säga vad hyresgästernas tycker om sitt boende, allmänna utrymmen, skötsel och utemiljön är fortsatt högt.

  • 93% uppger att de trivs i sin lägenhet.
  • 89% uppger att Stångåstaden ”Tar kunden på allvar” – ett index på frågor kopplat till exempel bemötande, kontaktvägar och information.
  • 88% uppger att de får ”hjälp när det behövs”.
  • 84% tycker att det är ”Rent och snyggt” i området – välskötta utemiljöer, bra möjligheter till källsortering och att städning i trapphusen fungerar bra. 
  • 81% uppger att de ”får valuta för pengarna”.

Vårt fokus framåt är att fortsätta utveckla vår service.

säger förvaltningschef, Maria Garmert.

– Jag är väldigt glad och stolt över att våra kunder trivs i sina hem och tycker att våra medarbetare och entreprenörer gör ett bra jobb i vardagen. Vårt fokus framåt är att fortsätta utveckla vår service, att vara nära våra kunder både fysiskt och digitalt samt erbjuda attraktiva och trygga boendemiljöer – helt i linje med vårt uppdrag att göra Linköping till en bättre stad att bo, leva och verka i, säger Maria Garmert, förvaltningschef på Stångåstaden.

Tryggheten i bostaden och området

Stångåstadens trygghetsindex, frågor som rör personlig trygghet i lägenheten och området samt kontakten med grannar ligger på 83% likt föregående år.

  • 91% upplever att dom är trygga i trapphuset.
  • 82% uppger att dom inte störs av grannars sätt att leva.
  • 80% upplever personlig trygghet i området kvällar/nätter.

Vi har ett långsiktigt trygghetsarbete.

säger Robert Aldén, chef för trygghet och säkerhet.
Trygghetsvärdar i våra områden.

– Att vårt trygghetsindex ligger på en stabil nivå känns bra, även om vår ambition är att siffran ska förbättras. Vi jobbar exempelvis aktivt med Trygghetsvärdar i våra områden, vi genomför trygghetsvandringar som bland annat ligger till grund för de åtgärder och förbättringar som vi genomför i syfte att höja trygghetsupplevelsen. Vårt trygghetsarbete är långsiktigt, så vi fortsätter att tillsammans med många andra aktörer i kommunen göra trygghetsskapande åtgärder i våra bostadsområden även under 2024 säger Robert Aldén, Chef Trygghet och säkerhet på Stångåstaden.

Fler övergripande resultat

  • 84% uppger att Stångåstaden visar ”förståelse för synpunkter”.
  • 83% uppger att de ”får ett fel reparerat inom rimlig tid”.
  • 67%% läser information från Stångåstaden digitalt via Mina sidor.

Kundundersökningen genomfördes av undersökningsföretaget AktivBo under hösten 2023. Enkäten skickades till hälften av Stångåstadens hyresgäster och svarsfrekvensen var 66,8%.