Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

En kundundersökning som gör skillnad

Aktuellt

Stångåstaden genomför årligen kundundersökningen AktivBo. Då får hälften av hyresgästerna möjlighet att tycka till om vår service, sitt boende och den upplevda tryggheten i huset och i området.

Svaren ligger sedan till grund för hur vi utvecklar våra bostadsområden och gör boendet ännu mer trivsamt. När höstens kundundersökning nu har analyserats står det klart att hemmet, för de allra flesta upplevs som en trygg plats.

Trygghetsrelaterade resultat ur kundundersökningen 2022:

  • Största ökningen finns i frågan kring personlig trygghet i området kvällar/nätter.
  • Förrådens säkerhet mot inbrott har också ökat.
  • Näst intill alla upplever att dom är trygga i trapphuset.
  • Majoriteten uppger att de är nöjda med belysningen nära huset och på gården.

Vi jobbar aktivt och långsiktigt med trygghetsfrågorna så det är glädjande att se att insatserna uppskattas.

Robert Aldén, chef för trygghet och säkerhet på Stångåstaden

– Vi har exempelvis förstärkt med fler Trygghetsvärdar, genomfört trygghetsvandringar, förbättrat och kompletterat med belysning runt entréer och på gårdar samt klippt ner högt buskage i våra områden. Vårt arbete med trygghetsskapande åtgärder i våra bostadsområden fortsätter även under 2023 säger Robert Aldén som är chef för trygghet och säkerhet på Stångåstaden.

Fler resultat:

  • Över 83% uppger att upplever att dom är trygga i sitt område och i sin bostad. De upplever också att belysning runt gårdar och entréer är bra.
  • 88,5 % uppger att de får hjälp när det behövs, att de får sitt fel åtgärdat i tid och att kvaliteten på arbetet är bra.
  • 82% uppger att det är rent och snyggt i området och i gemensamma utrymmen. De uppskattar även möjlighet till återvinning.

– Vi har under flera år haft extra fokus på både trygghet- och skötselfrågor och vi ser att våra kunder uppskattar det arbetet. Positivt är också att våra kunder fortsatt känner sig trygga i sin bostad, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Kundundersökningen genomfördes under hösten 2022 av undersökningsföretaget AktivBo och svarsfrekvensen var 59%.