Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Felaktiga uppgifter om upphandling av ny kommunikationsoperatör

Blogginlägg

Stångåstaden har nyligen handlat upp en ny kommunikationsoperatör till vårt fibernät. Telia vann upphandlingen och vi håller på för fullt med konverteringen och övergången. I slutet av förra veckan gick ett av de bolag (Bahnhof) som levererar internet ut till en del av våra kunder och skyller sin egen prishöjning på Stångåstaden och att vi bara handlat upp maximal ersättning och att det förekommer hemliga kick-backs. Vi är upprörda och ser mycket allvarligt på att en leverantör går ut och sprider felaktiga uppgifter. Det finns inga dolda avgifter eller någon kick-back till Stångåstaden. Kommunikationsoperatören hyr vårt nät och betalar en näthyra som ersättning. Vi har dessutom säkerställt ytterligare konkurrens genom att ha dubbel infrastruktur. Våra kunder kan nämligen även beställa snabbt internet via kabel-tv nätet.

Upphandlingspliktigt

Juridiken är solklar. Själva förfarandet att handla upp en kommunikationsoperatör omfattas av de upphandlingsregler som ett offentligt ägt bolag måste följa. Vi är noga med att följa lagstiftning, vi vill vara transparenta och även skapa öppenhet och konkurrens. Därför har vi genomfört en upphandling.

Modell för upphandlingen

Upphandlingen vi genomfört innehåller ett antal grundkriterier. Vi har velat handla upp en strategisk partner som långsiktigt förvaltar och utvecklar fastighetsnätet i samråd med oss. I uppdraget ingår också att tillhandahålla prisvärda produkter och tjänster till oss och våra hyresgäster som både återspeglar dagens behov och framtida behov. Att vi bara velat maximera vår ersättning är alltså helt felaktigt. Vi har förutom näthyran satt upp flera kvalitetskrav som givit poäng i utvärderingen av anbuden.

Att inte handla upp hade som sagt varit ett brott mot Lagen om offentlig upphandling. Det skulle även varit slarvigt gentemot våra hyresgäster. Då hade vi givit bort en massa pengar till en annan aktör. Det finns heller ingen garanti för att en låg näthyra ger lägre priser till kund från de som levererar internet- och tv tjänster. Det skulle i förlängningen även kunna betraktas som en form av subvention av de hyresgäster som föredrar bredband via fibernätet. Nu kommer näthyran alla hyresgäster till del eftersom den förstärker hela Stångåstadens verksamhet och ekonomi.

Måste man ta ut en näthyra?

En fråga några kanske ställer sig är om vi behöver ta ut någon näthyra alls? Att bygga ett fibernät kostar mycket pengar. Vi har byggt våra nät i omgångar men en grov uppskattning är att det motsvarar en investering på över 100 mkr för ett bolag i Stångåstadens storlek. En investering kostar räntor och avskrivning och nätet kräver även underhåll och nyinvesteringar löpande. En viktig sak att påpeka i det här sammanhanget är också att Stångåstaden aldrig tagit ut någon hyreshöjning för våra investeringar i fibernätet. Det har väldigt många andra bostadsbolag gjort.

Sekretess 

Vi vill vara öppna och transparenta. Speciellt när det påstås att vi skulle ha dolda avgifter och kick-backs. En försvårande omständighet i det här fallet är att alla anbudsgivare har begärt att deras priser ska beläggas med sekretess. Vi kan därför inte lämna ut vilken näthyra de olika anbudsgivarna offererade även om vi skulle vilja det. Det är alltså inte Stångåstaden som är hemliga och inte vill vara öppna med affären.

Säkerställer ytterligare konkurrens med dubbel infrastruktur

Vi har förståelse för att vissa leverantörer väljer att justera sina priser, men det är fortsatt ett konkurrensutsatt nät där hyresgästerna har flera alternativ att välja mellan. I vår kommunikation har vi varit tydliga med att hyresgästerna själva har stor valfrihet att välja leverantör för både internet och tv – beroende på individuella behov. Den som önskar snabbare uppkoppling eller fler tv-kanaler har möjlighet att välja det.

Till skillnad från en del andra bostadsbolag har vi på Stångåstaden också valt att behålla kabel-tv nätet till våra fastigheter. Vi har alltså dubbel infrastruktur för att säkerställa konkurrens. Våra kunder kan i klartext även beställa bredband via kabel-tv nätet. Det innebär att våra kunder även fortsättningsvis har tillgång till ett brett och flexibelt utbud av tjänster.

Upphandlingen är bra för våra kunder

Vi tycker att den upphandling vi genomfört är bra för våra kunder. Vi har säkerställt att nätet är öppet och att det finns konkurrens. Vi har också utvärderat på fler parametrar än pris. Vi har dessutom sett till att näthyran går tillbaka till Stångåstadens hyresgäster. Vi har slutligen även valt att behålla vårt kabel-tv nät för att säkerställa att det finns ytterligare konkurrens. Vi har gjort vårt allra bästa för att sammantaget hitta en så bra lösning som möjligt.

Jag hoppas med mina blogginlägg bidra till en ökad förståelse för vår verksamhet och vad vi som bostadsbolag bidrar med till att göra samhället och Linköping i synnerhet till en bättre stad att bo och leva i. Har du tips och idéer vad jag borde ta upp så tveka inte att ta en kontakt med mig via LinkedIn

Kontakter

Fredrik Törnqvist
Fredrik Törnqvist
VD