Upphandling
Stångåstaden köper årligen varor, tjänster samt entreprenader för cirka 1 miljard kronor. De flesta inköp sker enligt beställning eller avrop via så kallade ramavtal. För större projekt genomförs separata upphandlingar.
En viktig del i upphandlingsarbetet är att skapa konkurrens och ge alla intresserade leverantörer möjlighet att delta i upphandlingar. Våra aktuella upphandlingar annonseras därför elektroniskt hos Opic. Där kan anbudsgivare registrera sig kostnadsfritt och sedan ladda ner förfrågningsunderlaget. I detta system lämnas också anbuden in.
Stångåstaden lyder under Lagen om Offentlig Upphandling. Det innebär att det finns tvingande regler som företaget måste följa vid upphandlingar.
Krav på anbudsgivare
Vi vill att våra samarbetspartners ska vara föredömen vad gäller miljö-, arbetsmiljö- och kvalitetsarbete.
Anbudsgivaren ska ha tillräcklig erfarenhet att genomföra de uppdrag vi handlar upp.
Vi anser att det är av största vikt att de företag som får uppdrag, i alla led, är seriösa och sköter sina skatteregistreringar och skatteinbetalningar. Därför kontrollerar vi leverantörer mot exempelvis Skatteverkets register. Det är du som leverantör till oss som ansvarar, gentemot oss, för att de underleverantörer/-entreprenörer du anlitar sköter sina skattebetalningar och andra lagstadgade eller av oss kravställda skyldigheter.