Frågor och svar

För hyresgäster (med bostadsavtal)

Hur gör jag för att ställa mig i kö för garage och/eller parkerings?

Du ställer dig i kö genom att logga in på Mina sidor. På sidan Mina önskemål och prenumerationer aktiverar du dig som sökande för garage och/eller parkering.

Kan jag ställa mig i kö innan jag har flyttat in?

När vi har aktiverat ditt undertecknade hyresavtal för lägenheten kan du dagen efter logga in på ”Mina sidor” och aktivera dig i kö för bilplats. Då kan du också se om det finns lediga platser i ditt område från och med hyresavtalets startdatum.

Måste jag ha en e-postadress?

Ja, tjänsten kräver e-postadress.

Måste jag uppdatera mina kontaktuppgifter?

Minst var sjätte månad måste du uppdatera dina kontaktuppgifter. En felaktig e-postadress kan medföra att du missar erbjudanden och information från oss. Om du gör en intresseanmälan får du en påminnelse om att du ska kontrollera och eventuellt uppdatera dina kontaktuppgifter. Om du är sökande i flera köer (t.ex. både lägenhet och garage) uppdateras båda köerna samtidigt.

Hur räknas köpoängen för bilplatser?

En dag i kön ger en poäng och det räknas alltid från och med anmälningsdagen.

Var ser jag mina köpoäng?

Du ser köpoängen för respektive kö på ”Mina sidor”. 

Hur gör jag när jag glömt mitt lösenord?

Om du har glömt ditt lösenord går du in på sidan ”Logga in”. Där finns en länk till ”Glömt lösenord”.

Vad händer om jag glömmer att uppdatera min köplats?

Dina köpoäng nollställs, din köplats raderas och dina eventuella prenumerationer upphör om du inte har varit inloggad på Mina sidor inom tolv (12) månader.

Måste man sitta framför datorn jämt för att kunna hyra en bilplats?

Du kan använda dig av tjänsten ”prenumerera”. Då får du ett mejl när en plats är ledig som motsvarar dina önskemål. Du kan ”prenumerera” på platser i ditt eget område, vilka adresser som är aktuella ser du på ”Mina sidor”, Mina önskemål och Prenumerationer.

Jag behöver två bilplatser, kan jag hyra dem samtidigt?

Det beror på tillgång av lediga platser. När du tackat ja till en plats nollställs dina köpoäng och köplatsen raderas. Du måste då aktivera dig i bilplatskön igen för att börja samla köpoäng.

Hur gör jag intresseanmälan?

Du loggar in på ”Mina sidor” och går till Sök ledigt, Sök Bilplats. Bara du som bor i Stångåstaden eller har ett kommande lägenhetsavtal i området kan göra intresseanmälan. Du ska ha skött dina hyresbetalningar och får inte ha en pågående skuld för att kunna intresseanmäla.

Hur många intresseanmälningar kan man göra?

Du kan ha tre aktuella intresseanmälningar åt gången. Observera att du inte kan rangordna dina intresseanmälningar/önskemål.

Varför kan jag inte göra intresseanmälningar?

Det kan bero på att vi har påbörjat ett godkännande på en bilplats du tackat ja till att hyra.Det kan också bero på att du står som hyresgäst två (2) på bostadsavtalet. Om ni är två (2) som tecknat bostadsavtalet är det endast hyresgäst 1 (första namnet på kontraktet) som kan registrera sig. Kontakta vår Kundtjänst på telefon 013-10 02 84 för mer information.

Var kan jag se mina intresseanmälningar?

Logga in på "Mina sidor" och klicka sedan på Hantera erbjudanden. Du kan även, innan sista anmälningsdag gått ut, plocka bort de intresseanmälningar du inte längre är intresserad av.

Kan jag inte få personlig service när jag söker bilplats?

Alla lediga bilplatser publiceras på vår hemsida. Du är välkommen att använda kunddatorerna i vår Bobutik.

Jag har en ganska stor bil, hur vet jag att garageplatsen är tillräckligt bred?

Kontakta vår Bobutik så hjälper de dig.

Hur svarar jag på ett erbjudande?

Du svarar Ja eller Nej på ”Mina sidor”, Hantera erbjudanden. Observera att ett obesvarat erbjudande räknas som ett nej-tack.

Hur får jag reda på om jag fått ett erbjudande?

Erbjudandet skickas via e-post. Du ser det även på ”Mina sidor” när du är inloggad. Om du inte besvarar ditt erbjudande räknas det som ett nej-tack.

Hur gör jag för att tacka JA eller NEJ till ett erbjudande?

Du loggar in på ”Mina sidor” och klickar sedan på Hantera erbjudanden.

Hur går jag vidare när jag har tackat ja till ett erbjudande?

Signering av avtalet startar direkt när du har tackat ja till erbjudandet. Du ska då även godkänna avtalsvillkoren. När Stångåstaden har ”aktiverat” ditt avtal får du ett mejl. Då kan du även se avtalet på ”Mina sidor” under ”Mitt hyresavtal”.

Hur många gånger får jag tacka nej till erbjudanden?

Om du tackar nej fem gånger inom en period av sex månader blir du spärrad och kan inte göra nya intresseanmälningar. Spärren ligger kvar i sex månader. Observera att ett obesvarat erbjudande räknas som ett nej.

Hur skriver jag under mitt avtal?

När du tackar ja signerar du ditt avtal direkt på ”Mina sidor”. Sista datum och klockslag för att signera avtalet finns i erbjudandet.
Notera! Om du tackar ja till erbjudandet men inte signerar avtalet inom föreskriven tid räknas det som att du har tackat nej till erbjudandet.

Kan jag använda platsen innan avtalets startdatum?

Om du parkerar på bilplatsen innan ditt avtal börjat gälla, riskerar du att få parkeringsböter som du själv får betala.

Var hämtar jag nycklarna till mitt garage?

Du hämtar alltid dina nycklar i vår Bobutik. Kom ihåg att ta med dig giltig legitimation.


Inte hyresgäst

Kan jag hyra bilplats om jag inte bor hos Stångåstaden?

Du kan se lediga bilplatser på vår hemsida under Sök ledigt, Sök Bilplats. För dessa platser gäller först-till-kvarn principen. Observera! Moms 25% tillkommer till den angivna hyran om du inte är bostadshyresgäst (hyresgäst med förstahandsavtal).

Hur skriver jag under hyresavtalet?

Funktionen kräver tillgång till e-signering med BankID.

Ska jag bifoga något när jag signerar e-avtalet?

Nej det behövs inte.

Var hämtar jag nycklarna till mitt garage?

Du hämtar alltid dina nycklar i vår Bobutik. Kom ihåg att ta med dig giltig legitimation.

Hyran

När kommer hyresavin?

Hyresavin kommer i mitten av varje månad, dock senast den 20:e.

Var vänder jag mig om jag inte hittar min hyresavi?

Du ringer vår Kundtjänst på telefon 013-10 02 84. Tänk på att du alltid ansvarar för att hyran ska betalas senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Du kan även hitta information, till exempel, OCR-nummer här på vår hemsida under ”Mina sidor”.

Kan jag betala hyran via autogiro?

Ja, självklart. Blankett till autogiro finns på vår hemsida och i vår Bobutik. Det går även bra att kontakta vår Kundtjänst på telefon 013-10 02 84.

Kan jag betala hyran med e-faktura?

Ja, om din bank är ansluten till e-faktura. Allt fler upptäcker fördelarna med att sköta sina betalningar elektroniskt. Läs mer om fördelarna här.