Läs mer

 

Ali – Hållbarhetsambassadör i Skäggetorp

När Ali Chaid, som går i sjuan på Skäggetorpsskolan hörde talas om att Stångåstaden, Linköpings kommun och Tekniska verken sökte deltagare till ett nytt projekt, anmälde han sig direkt. När vi träffar honom har han varit Hållbarhetsambassadör i snart ett år och det märks att han tycker att det är roligt.
- Vi har riktigt kul på träffarna – och man lär sig jättemycket om miljö, samhället och ekonomi berättar Ali.

Projektet Hållbarhetsambassadörerna är en pilotsatsning där Stångåstaden, Tekniska verken och Linköpings kommun samarbetar för att skapa ökad medvetenhet kring hållbarhetsfrågor. Ulrica Melin, projektledare och anställd på Stångåstaden, berättar om bakgrunden:

- Vi träffades och insåg att vi tre; kommunen, Tekniska verken och Stångåstaden hade kommit fram till samma idé. Därför tänkte vi att det var helt naturligt att vi satsade på det här tillsammans.

Effektiv metod

Idén som Ulrica nämner handlar om att även utbilda de unga i samhället, för att skapa större medvetenhet och kunskap kring miljöfrågor i vardagen.

- Vi vill nå ut till alla åldrar för att skapa bra ambassadörer. Tänk dig själv; vad är mest effektivt – affischer och anslag med pekpinnar om att du till exempel bör använda cykelhjälm - eller om din kompis eller familjemedlem som tipsar om olika saker man kan göra för att minska sin miljöpåverkan. Då är det troligare att du lyssnar.

Samarbete med skolan

I det här första pilotprojektet samarbetar arrangörerna också med Skäggetorpsskolan, där Ali går i sjuan. Vi träffar honom på en rast. Han sitter i sin tröja med Hållbarhets-tryck på.

- Vi kommer träffas 14 gånger, berättar han. Vid varje träff lär vi oss mer och får testa och prova olika saker. Vi var till exempel på studiebesök på Tekniska Verken och fick lära oss allt om hur man tar hand om och återvinner sopor - och varför det är så viktigt att sortera rätt. Och att man inte får glömma att knyta dubbelknut på påsen! 

Verkade intressant

Den senaste träffen var det Länsförsäkringar Östgöta som man hälsade på. Då pratade man bland annat om hur viktigt det är att ha en hemförsäkring, att spara och att inte ta dyra SMS-lån.

- Det är spännande att lära sig mer och förstå hur det fungerar, säger Ali. Det var ju därför jag ville vara med i det här. Min mamma och min syster hade pratat mycket om miljöfrågor hemma, så jag tänkte att det här med hållbarhet verkade intressant. Nu har jag fått lära mig att allt hänger ihop: ekosystemen, samhällsfrågor och ekonomi.

Sinnrik pedagogik

Träffarna är utformade med hjälp av Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik på Linköpings universitet. En av grundtankarna är att använda så många sinnen som möjligt för att lära sig mer.

- Vi fick till exempel lära oss om hur man gör jeans, berättar Ali. Då var det bra att kunna känna på riktiga jeans och inte bara prata om dem. Vi har också varit på Fenomenmagasinet och testat att rena vatten med olika metoder. Jättespännande, säger Ali – som funderar på att plugga vidare inom kemi och biologi.

- Jag vill vara med och hjälpa till i världen och då är det de här ämnena som jag är mest intresserad av. Jag har redan mailat med några på Tekniska Verken om att få göra min prao där i åttan. Och det verkar som om det kan funka, ler Ali.

Hoppas kunna fortsätta

Projektet Hållbarhetsambassadörerna är ett tvåårigt pilotprojekt. Snart kommer Ali och hans kompisar att lämna över och fungera som mentorer till nästa årskull. 

- Vi hoppas kunna fortsätta efter den här piloten. Hittills har allt fungerat mycket bra, säger Ulrica. Tanken är att det ska kunna växa och att vi kan starta samarbeten med fler skolor efter hand. Det är ju så här riktig förändring börjar, med de unga. Jag tror jättemycket på den här modellen.