Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Störning

I ett flerfamiljshus är det viktigt att visa hänsyn och respekt för sina grannar. En god grannsämja bidrar till att skapa trygga och trivsamma boendemiljöer. Men ibland uppstår störningar och då gäller följande.

Vad kan du som hyresgäst göra?

Först och främst ska du naturligtvis undvika att själv störa dina grannar. Det finns inga speciella tider när det är tillåtet att ha musik eller tv på hög volym, ha fest eller liknande. Normal hänsyn och sunt förnuft är grunden till ett gott boende för alla. Hyreslagen säger att man ”skäligen bör tåla” vissa störningar. Det innebär till exempel att ljud av barns lek eller ljud av borrning eller spikning, flytt av möbler vid enstaka tillfällen med mera inte är en störning.

Om du känner dig störd av en granne är det alltid bra att ta upp detta direkt med grannen. Om den kontakten inte leder till någon förbättring är det är viktigt att du kontaktar din områdesansvarig så vi kan vidta åtgärder för att komma till rätta med problemet.

Vad gör Stångåstaden?

Stångåstaden har särskild personal som arbetar med allvarliga eller upprepade störningar. Om vi får ett klagomål eller en störning kontaktar vi alltid den som stör. I första läget ger vi information om anledningen till klagomålet. Vid upprepade eller särskilt allvarliga störningar skickar vi ett formellt varningsbrev. Om den störande, trots detta, inte upphör att störa kan det leda till uppsägning av hyreskontraktet.

Om det är akut

Om du är störd av dina grannar och inte själv har möjlighet att påpeka detta tar du kontakt med din områdesansvarig. Dagtid ringer du vår växel på telefon 013-20 85 00. Om störningen sker utanför kontorstid ringer du istället Stångåstadsjouren ​på telefon 013-14 84 44. När du anmäler en störning måste du lämna namn och telefonnummer. Anledningen till detta är att vi kan behöva nå dig för att få mer upplysningar. Vi lämnar dock aldrig ut uppgifter om vem som anmält en störning till den som stört.

Vad händer sedan?

När vi får in en akut pågående störning åker Stångåstadsjouren till platsen och kontrollerar situationen. Om störningen pågår fortfarande och hörs väl tar man direkt kontakt med den störande hyresgästen och informerar denne om att kringboende känner sig störda. Alla händelser, även de som inte kan bekräftas, rapporterar jouren till Stångåstaden. De dokumenterade störningarna leder alltid till en åtgärd och upprepade störningar kan leda till uppsägning av hyreskontraktet.